rust en burnout
Slider

Slaap

  Hoeveel slaap heb je nodig?

  21 procent van de Belgische bevolking van 15 jaar en ouder heeft slaapproblemen. Vooral in slapen en terug in het slaap vallen is moeilijk. Bij mensen met stressklachten of burn-out ligt het percentage slechtslapers nog veel hoger.

Stress overdag leidt tot een onrustige nacht.

  Men spreekt van slapeloosheid als je zonder duidelijke reden meer dan 3 weken last hebt om in slaap te geraken of geregeld wakker wordt. We raden 6,5 tot 9 uur slaap aan.

  Gedurende de eerste fase van herstel kan je overdag een uurtje rusten. Doe dit niet na 15 uur want anders raakt je dag/nacht ritme verstoord.

Chronisch slaaptekort

‘Onvoldoende slaap is een volksgezondheidsepidemie.’ Dit was de conclusie van de Centers for Disease Control and Prevention na hun landelijke onderzoek in 2012. In 30 jaar tijd hebben we onze slaap met gemiddeld 1,5 uur ingekort (Ontketen je brein, Theo Compernolle). Daarmee ondermijnen we onze veerkracht ernstig.

  Tips

  •   Houd een vast slaapritueel aan en een vast tijdstip waarop u gaat slapen en opstaat
  •   drink geen koffie, zwarte thee, alcohol 3 uur voor het slapengaan
  •   doe onspanningsoefeningen.
  •   geniet van een warm bad, luister naar ontspannende muziek, maak een avondwandeling
  •   neem voldoende dagelijkse beweging
  •   zorg voor een goed geventileerde en niet te warme slaapomgeving
  •   investeer in een prettig bed en een goed kussen
  •   draag geen warme of knellende kleding
  •   laat geen licht branden in de slaapkamer(tablets, smartphones, tv!).
  •   pieker er niet over als u wakker ligt: het is geen ramp. Het slaapritme zal zich herstellen.
  •   neem oordoppen fo slaap apart als uw partner snurkt
  •   werk nooit in de slaapkamer en leg er geen werk
  •   eet niet 3 uur voor het slapen
  •   schrijf ruim voor het slapengaan problemen van u af of praat er over met iemand. Nooit vlak voor het slapen gaan.
  •   vermijd het gebruik van slaappillen. Neem (in overleg met uw huisarts) nooit meer dan 2 a3 dagen achter elkaar.
  • ontspan je overdag