gezonde voeding
Slider

Voeding en stress

De meeste mensen met een te hoge werkdruk  hebben vaak geen energie om na het werk nog te koken en grijpen vaker naar kant-en-klaar maaltijden. Vaak heb je dan een tekort aan voedingsstoffen en vitamines.
Op dit moment kan je beter geen streng dieet volgen zonder doktersadvies. Dat zou je lichaam enkel verder uitputten. Verander een aantal kleine dingen in je voedingsgewoonten, zodat je het kan volhouden.

 

  1.   eet alleen als je honger hebt
      probeer in een rustige omgeving zonder afleiding te zitten als je eet zodat je met volle aandacht kan eten
      begin met een niet al te grote portie en neem even te tijd om te voelen of je nog honger hebt
      eet in een matig tempo en op vaste tijdsstippen
      volg het seizoen (seizoensfruit-groenten uit je streek)
  2. bij stress blijft je lichaam om voeding vragen en je grijpt  misschien naar te veel koffie, cola, energiedrankjes , zoet of vet eten. Dit is bijzonder stressvol voor je lichaam en put je energiereserves helemaal uit.
  3. eet een breed scala aan vers voedsel en let op de basisprincipes (voldoende water drinken,..)
  4. zelfs bij een aanzienlijk overgewicht kan je lichaam uitgehongerd zijn naar de juiste voedingstoffen.

  Tips:

Voeding dat rijk is aan magnesium, vitamine B12 (en andere B-vitamines), zink en antioxidanten zijn gunstig wanneer je last hebt stress. Denk er ook aan om veel water te drinken! Onderzoek wijst uit dat uitdroging tot stress en nervositeit kan leiden.
  Alle genoemde voeding bieden vitaminen en voedingsstoffen waarvan bekend is dat het lichaam en geest kalmeren, energie geeft en de stemming stabiliseren. Combineer deze voeding met evenwichtige voeding die vrij is van gefrituurd voedsel en schadelijke ingrediënten en je zult een duidelijk verschil in jouw algehele stemming moeten zien.

te vermijden: ingelegde voedingsmiddelen, gerookt voedsel, gefrituurd voedsel, bewerkt voedsel, alcohol.