Belang van met doelen te werken

Ons brein is een “goal seeking device” . Net zoals een raket op een warmtebron aanstuurt, zo zal ons brein automatisch afgaan op doelen. Belangrijkste voordelen van te werken met doelen zijn:

  • geeft energie
  • werkt motiverend
  • maakt uit dat we minder last hebben van stress
  • maakt het leven waardevoller en boeiender
  • http://www.johngoddard.info/life_list.htm

Tips om je veerkracht te herstellen

Het is mogelijk om te veranderen zonder iets te forceren. Dat kan als je een schema maakt waarin je je dagelijkse activeiten organiseert en dagdagelijks kleine dingen anders aanpakt.

  • Omring je met mensen die een postieve invloed hebben op jou.
  • Doe fysieke dingen: fietsen, zwemmen, dansen,…(denk aan de endorfienen).
  • Doe totaal andere dingen dan je gewoon bent.
  • Forceer jezelf om iets leuks of zinvols te doen.
  • Stimuleer dingen te doen met een duidelijk resultaat: terras poetsen, carport zetten, weggetje afwerken, kookcursus volgen,…
  • Besteed tijd en energie aan waardevolle projecten in je gemeenschap.
  • Ga om met mensen die er een gezonde levensstijl op nahouden/ beweging en voeding.
  • Bepaal je bestemming en blijf dit pad stap voor stap volgen – blijf trouw aan jezelf.
  • Reserveer tijd voor ontspanning en spel.
  • Zorg goed voor jezelf en je omgeving
  • Pak woedaanvallen en stressbronnen aan/ RET.
  • Pak stress en stressbronnen aan / stressdagboek, stressbronnen, energiegevers, …
  • Sta stil bij de schadelijke effecten van reactiviteit: als je op een negatieve manier reageert, wacht dan een moment en observeer hoe je je voelt.
  • Denk oplossingsgericht.